Farmfrites, een zorgvuldig participatietraject?
Rondvragend lijkt er juist geen behoefte te zijn voor een patatweg en dat belanghebbenden niet worden toegelaten tot de klankbordgroep. En dat is best wel gek als er door de gemeente zó wordt ingezet op een patatweg voor Farm Frites.
Op basis van een onderzoek op locatie door Partij Voorne aan Zee, lijkt het erop dat de huidige route nauwelijks problemen oplevert. Wel zijn er een aantal wensen met betrekking tot verkeersveiligheid in het algemeen. Veilig kunnen oversteken, overzichtelijke kruisingen en maatregelen om de snelheid van (personen-) verkeer te beperken. De chauffeurs van de Farm Frites vrachtwagens worden gezien als zeer nette, betrokken mensen die zich aan de verkeersregels houden.
Inwonersconsultatie
Een respons die niet representatief is voor de inwoners van Hellevoetsluis, volgens het onderzoeksrapportage, waardoor er gebruik gemaakt is van profielen. Bijvoorbeeld: Honkvaste Buurtbewoners: Hebben een laag vertrouwen in de overheid en hebben een lage wil om te participeren of de Zorgzame senioren: Voelen en tonen weinig betrokkenheid bij hun eigen leefomgeving. Nou vooruit nog een dan: De geïnformeerde gezinsdrukte: Weet wat er speelt maar uit zich niet in betrokken gedrag.
De inwonersconsultatie laat zien dat 50% van de geïnterviewden "ergens" een groot of klein probleem of vorm van overlast ervaart. 54% van alle geïnterviewden komt uit de wijken Kooistee en de Struyten.
De gemeente evalueert het proces
Bij het vaststellen van de gebiedsvisie heeft de raad verzocht het participatie en communicatietraject te evalueren. Wat heeft de evaluatie nu opgeleverd in één zin?
De conclusie op hoofdlijn is dat er getracht is te komen tot een zorgvuldig participatie traject maar dat de gemeente onder grote tijdsdruk stond waardoor er onvoldoende vooronderzoek is gedaan en het onderzoeksdocument tussentijds inhoudelijk werd veranderd waardoor de inwoners zich in de hoek gezet voelen omdat de gemeente niet transparant communiceert maar wel de focus legt op de patatweg en zonnevelden van Farm Frites zonder daarbij contact met de direct belanghebbenden op te nemen.
Wilt u meedenken met dit proces? Aanmelden kan via de website van de gemeente Hellevoetsluis tot 23 februari aanstaande. De klankbordgroep(en) komen in maart voor het eerst bijeen om zich over ingebrachte ideeën te buigen.
Strategische misser?
Interessante suggestie van de inwoners is om de logistiek middels het Haringvliet te faciliteren. Dat scheelt niet alleen vrachtverkeer maar geeft ook een serieuze duurzame impuls.
Volgens het kennis instituut voor mobiliteitsbeleid stoten binnenvaartschepen tot 6 maal minder co2 uit per ton/kilometer. Ook de kostprijsvergelijking van vervoer over de weg tegenover vervoer over water per ton/kilometer geeft een duidelijke voorkeur voor vervoer over water. Het kennisinstituut geeft aan dat vervoer over de weg significant duurder is dan vervoer per binnenvaartschip.
Toch komt deze optie niet uit de verf of gepresenteerd als een serieus, duurzaam en toekomstbestendig alternatief.
Succes!, u heeft het probleem verplaatst
Op basis van onze inventarisatie op locatie, de resultaten van de inwonersconsultatie, de inbreng van inwoners in de commissievergaderingen en klankbordgroepen is het klip-en-klaar dat iedere route over de weg "het probleem" verplaatst.
Wat was het probleem ook al weer? De politiek in Hellevoetsluis, althans een gedeelte daarvan, wil een patatweg. Geld is geen probleem. Het belang is groot. De onbeantwoorde vraag is wie heeft het meeste belang?
De oplossing
Het begint met een visie over de lange termijn en gaat door met het uitwerken van alle mogelijkheden in een business case. De kern is dan ook terug te vinden in de conclusie van de evaluatie. Onder grote tijdsdruk willen realiseren waar de spelregels tussentijds veranderen. Dat is geen visie, dat is gelegenheidspolitiek om een belang te dienen op korte termijn.
Door het uitwerken van een business case wordt de strategische relevantie duidelijk net als de rechtvaardiging waarom iets gebeurd.
Volgens Partij Voorne aan Zee is een gebiedsvisie een strategisch document voor een periode van 10 tot misschien wel 30 jaar om de kwaliteiten die je wil behouden in het gebied, samen met de stakeholders te versterken.
Wat is het probleem ook al weer? De politiek wil een Patatweg. Wat wilt u? We zijn zeer benieuwd.
Wanneer u zich abonneert op de blog, sturen we u een e-mail wanneer er nieuwe updates op de site zijn, zodat u ze niet zou missen.
By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://partijvoorneaanzee.nl/